Deze website is de opvolger van mijn vorige. Ook daar had ik een pagina ‘Over…’. De inleidende tekst ging over het door mij beschrijven van werken, waarbij niet in de ik-vorm geschreven werd, maar over de kunstenaar. Het is dan alsof je uit jezelf treedt en daarna jezelf beschrijft. Als reden daarvoor gaf ik, dat de uitleg van elke werk gekoppeld moest worden aan de tijd waarin het gemaakt was, alsof ik nu andere denkbeelden heb.
Op deze website schrijf ik als de maker, en laat zien dat de tijd alleen maar een chronologisch gegeven is. Door deze tijd heen heb ik een zoektocht gedaan om te begrijpen, begrijpen in de zin van hoe de waarneming werkt. Waarom ziet het oog ruimte? Van schilderij tot schilderij ben ik het beter gaan begrijpen. Elk schilderij werd vanuit een probleemstelling gemaakt, elk werk moest mij wat kennis opleveren.
Deze instelling is op mijzelf gericht, en heeft geen enkele ‘Kijk mij nou’ waarde. Mijn ‘low profile’ zijn heeft als voordeel dat alle energie gericht is op het werk. Wat andere ervan vinden boeit me niet echt. Het beeld van de vele ‘would be’s’ en charlatans benauwt mij. Je bent niet iets maar je wordt iets en daar gaan jaren in zitten. Het is geen status die je jezelf moet aanmeten.
Op basis van deze instelling geef ik op deze site uitleg bij de werken. Niet alleen over de voorstelling maar ook over de schilder-technische aspecten. Het geeft mijn gedachtegang weer.
Waarom nu pas zou je kunnen vragen. Ik heb heel lang getwijfeld over wat de zin is van het uitgebreid uitleggen. Die twijfel is er nog steeds.
Om een of andere duistere reden, begon ik er de laatste tijd een goed gevoel bij te krijgen, het zal de leeftijd zijn. Ik deel mijn kennis zonder ego. Je kan immers alleen maar iets vinden/ontdekken als het er al is.
Dus…
In de loop van de jaren heb ik mij met van alles bezig gehouden. Toch is de echte drijfveer altijd schilderen en tekenen geweest.
Van jongs af aan is mijn streven, de techniek zo goed te beheersen dat alles wat ik me kon voorstellen, in een tekening of schilderij kon uitmonden.
De tijd heeft uitgewezen dat dit geen eenvoudig streven is. Het is op zoek gaan naar kennis waarvan je niet weet waar je het moet zoeken, laat staan waar je het moet vinden. Als ‘zwemmend in het niets’ zou je het kunnen beschrijven.
Back to basics! De oplossing voor een visueel probleem waarmee ik kampte, was de ingang naar kennis die verder uit te breiden was.
Zoeken, denken en experimenteren is de brandstof die de motor altijd in gang gehouden heeft. Tekenen en schilderen zijn vereenzamende bezigheden. Het doel was niet om geweldige tekeningen of schilderijen te maken, maar om te begrijpen en te doorgronden.
Het is als een kluizenaar op zoek zijn naar het begrijpen, zonder dat je het gevonden begrip kan delen. Mensen zijn al gauw het spoor bijster, wanneer je probeert uit te leggen hoe je iets zichtbaar kan maken.
Tijdens mijn academietijd bezigde ik altijd de uitspraak “Alles is relatief”, waarop dan steevast de reactie kwam “Dan kan je niets meer zeggen”.
Juist in mijn zoektocht is duidelijk geworden dat alles echt relatief is, dus alles is in relatie tot.
Even een voorbeeldje wat relativiteit in de waarneming kan betekenen. Dit voorbeeldje is echt zichtbaar te maken, en komt je ergens tegen in een van de teksten met afbeeldingen.
Gelijk staat tegenover ongelijk, zoals ongelijk tegenover gelijk staat. In de waarneming kom je een relatief gelijk tegen, en een relatief ongelijk. Oftewel gelijk kan best ongelijk zijn en omgekeerd ongelijk kan best gelijk zijn. De ogen kunnen dat verschil niet zien. “Zien op basis van wat je niet ziet”, zou je het fenomeen kunnen noemen. Alles is relatief.
Tja, alles IS relatief, ga dat de mensen maar eens concreet uitleggen.
CORNELIS VAN KRIEKEN
Schiedam 1954
Beeldend Kunstenaar
Docent Kunst en Cultuur en Beeldende Vormgeving
Coordinator Kunstprojecten
Sinds 2007 verzorgt Cornelis van Krieken voor HetKunstatelier.nl
Workshops, Cursussen en Kunstprojecten.
Opleidingen:
2005 – 2006
Vakdocent ABV Degree Bachelor of fine arts in education (Cum laude)
Fontys Hogescholen te Tilburg
2004 – 2005
ABV/BIK1+2 Onderwijsassistent Fontys Hogescholen te Tilburg
1975 – 1979
Academie voor beeldende kunsten te Rotterdam
Richting Tekenen-schilderen-ontwerpen
Werkzaamheden:
1972 – 1975
Reclame-atelier te Tilburg
– Reclameschilderen
– Lakschrijven
– Etaleren
– Zeefdrukken
1980 – 1985
Freelance
1985 – heden
Beeldend kunstenaar
– Olieverfschilderijen
– Aquarellen
– Potloodtekeningen
– Pastels
– Artist-impressions
– Illustraties
2000 – heden
Cursuscoordinator
Cursusleider
– Cursussen
– Aquarelleren
– Kalligraferen
– Tekenen
– Landschap
– Portrettekenen
– Acrylverf
– Kunstprojecten
– Toegepaste kunstvormen (straatversiering)
– Geveldecoraties
2005
Illustratie
– Boekomslag “De klompen van André.”
Uitgeverij Barbara van Waveren
ISBN 90-76641-24-8
Kunstproject “Mariniershof”
Kunsttoepassing in een straat te Rotterdam.
Muurschildering Muurschildering in wijkgebouw “De Stadsdriehoek”
2006
Kunstproject “Vier leeuwenbrug”
Kunsttoepassing op een transformatorhuisje bij de “Vier leeuwenbrug” Rotterdam
Website Natascha van der Linden
2007
Kunstproject “Achterharingvliet”
Kunstproject met basisscholen Willibrord en Jan Prins te Rotterdam-centrum
2008
Kunstproject “Hildegardisschool”
Kunstproject met de Hildegardisschool te Rotterdam-noord
Kunstproject “De Klimop”
Kunstproject met basisschool “De Klimop” te Rotterdam-noord
Kunstproject “Het Plein”
Kunstproject met de basisschool “Het Plein” te Rotterdam-noord
2009
Kunstproject “Da Costaschool”
Kunstproject met basisschool Da Costa te Rotterdam-zuid
Kunstproject “Nelson Mandelaschool”
Kunstproject met basisschool Nelson Mandela te Rotterdam-zuid
Thema “Powerfull diversity” in het kader van het Nelson Mandelafestival te Rotterdam-zuid
2010
Kunstproject “De vier leeuwenschool”
Kunstproject met de De vier leeuwenschool te Rotterdam-crooswijk
Thema “Sport”
Kunstproject “De Globetrotter”
Kunstproject met basisschool De Globetrotter te Rotterdam-zuid
Kunstproject “Tweebos”
Kunstproject met basisschool Tweebos te Rotterdam-zuid
Thema “Wereldteam” in het kader van het Nelson Mandelafestival te Rotterdam-zuid
Kunstproject “De Fontein”
Kunstproject met basisschool De Fontein te Rotterdam-noord
Thema “Powerful Diversity”
Kunstproject “Prinses Juliana”
Kunstproject met basisschool Prinses Juliana te Rotterdam-noord
Thema “Powerful Diversity”
2011
Kunstproject “Duurzaamheid”
Basisschool “Johan de Graaff”.
2012
Kunstproject “Duurzaamheid-Waterberging Johan Idaplein”
Basisschool “Hildegardisschool” te Rotterdam Noord.
Kunstproject “Noord Sport”
Basisschool “De fontein”,
Basisschool “De Klimop”,
Basisschool “De Klimop” (Kleine Coolstraat),
Basisschool “Het Plein”,
Basisschool “Combinatie’70”,
Basisschool “Hildegardisschool”,
Basisschool “Prinses Juliana”,
Basisschool “Imelda” allen in Rotterdam Noord.
Thema “Sport-Lekker Fit-scholen”
2013
Kunstproject “Kunst en vliegwerk” in Zestienhoven.
Basisschool “ParkZestienhoven” te Rotterdam.
Thema “Kunst en vliegwerk”
Kunstproject “KiWi-route” Prins Alexanderpolder.
BSO “Geelkruid” in Ommoord.
Thema “Kinderboerderij”
Basisschool “Het pluspunt” in Prinsenland.
Thema “Hobby’s”
Basisschool “Onze wereld” in het Lage Land.
Thema “Lievelingsdieren”
2014
Kunstproject “Cool in beeld”
Kunstproject voor ouderen uit Cool en Stadsdriehoek.
2015
2016
Kunstproject “Combinatie’70”
Kunstproject met basisschool Combinatie’70 te Rotterdam-Noord
Thema “Samenleven uit de Kunst”
Willebrordusstraat 113d
3037 TN Rotterdam
E-mail: mail@cornelisvankrieken.nl